نسترن نژداغی

چکیده رساله:
بازآفرینی شهری پایدار بعنوان رویکردی تأثیرگذار در توسعۀ درونی محلاتِ با هویتِ تاریخی که امروزه دچار فرسودگی کالبدی و عملکردی شده¬اند،محسوب میگردد و مفهوم متضمن پایداری در این فرآیند پایداری اجتماعی است. آنچه در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرارگرفته است، در پاسخ به عوامل سبب ساز عدمِ تحقق مشارکتِ محلی در فرآیندِ توسعۀ محلات بافت های تاریخی، تبیین اصول آموزشِ اجتماعی مبتنی بر فلسفۀ رئالیسم اسلامی و سنجش میزان تأثیرگذاری مؤلفه های مؤثردر بازآفرینی شهری اجتماع محور در محلۀ سرخاب از محلات تاریخی تبریز، می-باشد که علیرغم برخورداری از هویت تاریخی و مذهبی، به دلیل وجود مسائل متعدد اجتماعی، کالبدی و اقتصادی نیازمند برنامه ریزی جامعی است تا مشارکت مردم را در توسعۀ محلی جلب نماید و کیفیت زندگی را افزایش دهد. روش تحقیق در پژوهش حاضر به لحاظِ هدفِ تحقیق توسعه ای و براساس ماهیت موضوع و حیطۀ مورد پژوهش، این پژوهش توصیفی- پیمایشی محسوب می گردد. در تبیینِ مبانی فلسفی پژوهش ازطریق مطالعه اسنادی به روشِ تحلیل محتوا و استدلال منطقی، پایه های فلسفی نظریۀ اعتباریات به شیوۀ رئالیسم اسلامی علامه طباطبایی به -جهتِ تعیین مؤلفه های آموزشی و همچنین دیدگاه های نوینِ جلب مشارکتِ مردمی درفرآیند بازآفرینی شهری اجتماع محور به جهتِ تعیین شیوه های آموزش اخذ گردیده است. پس از جمع آوری اطلاعات به شیوۀ پیمایشی، مصاحبه عمیق با متخصصین و تکمیل پرسشنامه های ساکنین در محلۀ سرخاب، روابط علی و معلولی توصیف و تأویل شده¬است. با مقایسه نتایج حاصل از اجماعِ نظر خبرگان از یک سو و جمع¬آوری و تحلیل دیدگاه¬های ساکنان محله از ¬سوی ¬دیگر، چنین نتیجه گیری می شود که میزان تاثیرگذاری اجرایِ آموزش های اجتماعی در محلۀ سرخاب بر هر چهار مولفۀ بازآفرینی شهری اجتماع محور اعم از اجتماعی-کالبدی، اجتماعی-اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و اجتماعی-زیست محیطی، بالاتراز حدِّ متوسط است. تبیین ویژگی های آموزش برای اجتماع براساس اندیشۀ اسلامی، فلسفۀ رئالیسم اسلامی و نظریۀ اعتباریات در¬مقایسه با آن دسته از نظریه¬های مشارکت در شهرسازی و برنامه ریزی شهری که بر پایۀ آموزش به اجتماع تدوین گردیده اند، به عنوان نتیجۀ تحقیق نشان می دهند، آموزش از جامعه و آموزش برای جامعه اصل است، و نه آموزش به جامعه. در این جامعه ارزش ها براساس انسان شناسی تبیین می گردند. به این معنی که در جامعۀ اسلامی، اهداف و نیازهای آموزشی طی فرآیندی دوطرفه و با اهمیت بخشی به نقش اجتماع در این فرآیند، متأثر از رویکردی از پائین به بالا، براساس خواست های جامعه تدوین می گردد و در قالب برنامه ریزی و  مفهوم سازی به جامعه ارائه می شوند.
کلیدواژگان:  بازآفرینی شهر

تبریز - میدان ساعت - خیابان مصلی - دانشکده معماری و شهرسازی

کد پستی : 5137753497   تلفن: 35539207-041   دورنگار :35539200-041

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.