الناز ایمانی

چکیده رساله:
فناوری با رشد روزافزون خود، تحولات متعددی را در آموزش معماری ایجاد کرده است. از این رو کاربست مؤثر فناوری در آموزش طراحی معماری به عنوان شاخص¬ترین محور تعلیمات آموزش معماری در این تحقیق بررسی شده است. تحلیل تجربیات در خصوص تغییرات فناوری در مدارس معماری نشان می¬دهد که ضرورت به کارگیری مؤثر فناوری در کارگاه¬های طراحی معماری انکارناپذیر است. از طرفی با مراجعه به منابع اسلامی می¬توان دریافت که اندیشه اسلامی، به کسب، تحلیل، حفظ و استفاده از فناوری، اهمیت داده و ظرفیت مناسبی در طرح، تکوین و تکمیل فرایند مدیریت فناوری و کاربست آن دارد. حال سؤال اصلی این بوده است که چگونه می¬توان فناوری را در کارگاه¬های طراحی معماری از منظر اندیشه اسلامی به طور مؤثر به کار بست؛ هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی برای کاربست مؤثر فناوری در کارگاه¬های طراحی معماری از منظر اندیشه اسلامی تعریف شده است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر راهبردهای تحلیل تطبیقی و کاوشگری ارزش¬افزا  بهره گرفته شده است. طراحی چارچوب نظری جدید به نحوی که کاربست مؤثر فناوری را در بستر آموزش طراحی معماری، از منظر اندیشه اسلامی نشان دهد، مستلزم مراجعه مستقیم در مرحله اول به منابع موجود و در مرحله دوم به میدان پژوهش و گردآوری داده¬های مورد نیاز از طریق بررسی اکتشافی، مصاحبه¬های اکتشافی و انجام آزمون¬های متعدد به شیوه کیفی و کمی است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده¬ها، الگوی پیشنهادی کاربست مؤثر فناوری در آموزش طراحی معماری از منظر اندیشه اسلامی بر پایه الگوی تعامل راهبردی بین عوامل اصلی پژوهش طراحی شده است. در این الگو ، نظریه یادگیری ارتباط-گرایی و آینده اندیشی، بینش¬های ناظر بر موضوع، برنامه¬ریزی بر پایه سناریو، بینش¬ ناظر بر روش، کارگاه¬های طراحی معماری به مثابه سازمان¬های فرهنگی، بینش¬ ناظر بر بستر و مخاطب و «رشد فردي» و «رشد اجتماعی»، ارزش¬های حاکم بر کاربست مؤثر فناوری را تبیین کرده¬اند. براي نيل به اين ارزش¬ها، اهداف «توانمندسازی ساختاری»، «توانمندسازی روانشناختی»، «توانمندسازی ارتباطی»، «توانمندسازی انگیزشی»، «توانمندسازی عقلایی» و «توانمندسازی فوق انگیزشی» به عنوان اهداف اصلي اين سامانه معرفي شده و متناسب با آن مأموریت‌هايي در شش مقوله «محوری»، «علی»، «کنش/ واکنش»، «زمینه¬ای»، «مداخله¬گر» و «پیامدها» توصيه شده است. سپس براي ساماندهي به مأموریت¬ها، «راهبرد سامانه¬ای نرم» پیشنهاد شده است. راهکارهای این الگو نیز بر پایه دو مؤلفه اصلی درک سودمندی و ضرورت استفاده از فناوری، و هدف¬گذاری و پیوستگی فناوری، ارائه شده¬اند که شامل ارزش¬گذاری فناوری، تناسب، یادگیری در حین عمل، فرهنگ سازمانی، تفکر مدیریتی و ساختار ارتباطی می¬باشد. نظر به ارتباط درونی مدیریت و کاربست فناوری نتایج حاصل از این پژوهش منجر به  پیاده¬سازی الگوی نهایی پیشنهادی کاربست مؤثر فناوری در آموزش طراحی معماری از منظر اندیشه اسلامی می¬شود. برازش مدل نهایی نیز در این تحقیق نشان داده است که تمامی مقوله¬های اعمال شده در این الگو در  کاربست مؤثر فناوری معنی¬دار می¬باشند.
کلیدواژگان: آموزش طراحی معماری، فناوری، اندیشه اسلامی، کاربست مؤثر، الگو
 

تبریز - میدان ساعت - خیابان مصلی - دانشکده معماری و شهرسازی

کد پستی : 5137753497   تلفن: 35539207-041   دورنگار :35539200-041

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.