پیام رئیس دانشکده:
با سلام و عرض ادب :
دانشجویان عزیز رشته های معماری و شهرسازی و فن آوری معماری که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل می باشید، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از افتخارات آموزش عالی کشور می باشد که شما عزیزان با پشتوانه استعداد و تلاش خودتان با افتخار دانشجوی آن می باشید. از طرفی افتخار بزرگی برای اینجانب، هیئت رئیسه دانشکده و تمام اعضا هیات علمی ، کارشناسان و کارمندان این دانشکده است که در خدمت شما به عنوان بهترین جوانان فرهیخته که آینده این کشور را خواهند ساخت، هستیم.
دانشگاه هنر اسلامی تبریز از ابتدا با محوریت ایجاد ارتباط با جوامع انسانی و تولیدات ذهن های خلاق هنرمندان بخصوص معماران و شهرسازان و حل مشکلات معماری و شهرسازی و صنعتی کشور تاسیس و افتخار دارد که در تمام دوران فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود توانسته است با دانش اموختگان خود در مقاطع مختلف نقش بسیار مهمی در سطوح مختلف مدیریتی شهری و معماری وطن عزیزمان و شمال غرب کشور نقشی در پیشبرد، توسعه پایدار و خود کفایی و در آموزش عالی کشور داشته باشد.
دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی از لحاظ فراهم نمودن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و رفاهی که لازمه موفقیت در رشته های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری می باشد از مرتبه خوبی در کشور و رتبه اول در شمال غرب کشور است و با داشتن اعضای هیئت علمی که همگی از دانش اموختگان دانشگاه های برتر داخل و خارج از کشور می باشند، بستر مناسبی برای آموزش، مهارت افزایی و رشد و تعالی شما عزیزان که سرمایه اصلی کشور می باشید ایجاد کرده است.
انتظار از شما عزیزان این است که با استفاده از این امکانات ، علاوه بر ارتقا کیفی دانشکده و حرکت در جهت اهداف راهبردی و چشم انداز تدوین شده دانشکده در اینده فرد موثری در حل مشکلات معماری و شهری و تاریخ سازی آثار معماری و شهرسازی و صنعتی، کارافرینی و اداره کشور باشید. مدیریت دانشکده وظیفه خود میداند که در این راه از پیشنهاد های سازنده و راهگشای شما عزیزان استفاده نماید.
موفق باشید
تاریخچه
دانشكده مهندسی معماری و شهرسازی در سال مزین به نام حضرت امام علی (ع) (1378) همزمان با تأسیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز فعالیت علمی و آموزشی خود را با پذیرش 30 نفر دانشجو در رشته كارشناسی معماری و 71 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد معماری )میهمان از دانشگاه صنعتی سهند( و با خرید و مرمت سه خانه قدیمی در بافت محله قدیمی مقصودیه تبریز شروع كرد.
درحال حاضر با توسعه بیش از 7 خانه قدیمی دیگرو یک کاروانسرای مسکونی، دانشجویان در مقاطع کارشناسی (دو رشته معماری و شهرسازی) ، کارشناسی ارشد (چهار رشته معماری،معماری اسلامی،طراحی شهری، فناوری معماری و استحکام بخشی بناهای تاریخی) و دکتری (دو رشته معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی) مشغول تحصیل و تحقیق می باشند.
ابنیه
اولین مجموعه تاریخی و فرهنگی دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی از محل عطایای مقام معظم رهبری خریداری و سپس مرمت شده است. این مجموعه در بلوک شهری به مساحت 22000 متر مربع به شماره های 1850 و 7498 در تاریخ 12 بهمن سال 1381 در فهرست اثار ملی کشور ثبت شده است و مشتمل بر 11 باب خانه تاریخی به نام های بهنام ، گنجه ای زاده ، قدکی ، صدقیانی ، معمار علی تبریزی (گوهریون) ، استاد رضا معماران (جواهریان) و نجفقلی خان (غفاریان) می باشد.
خانه قدکی :
اين بنا در ضلع جنوبی مجموعه با مساحت کلی 1340 متر مربع و زیر بنای 873 متر مربع به صورت متصل به همديگر قرار دارند به شکل U رو به جنوب ومشرف بر کوچه مشیر دفتر در ضلع جنوبی دانشکده واقع شده که دارای تالار بسیار زیبا با ارسی و حوض خانه مفرحی است که مورد توجه گردشگران و دانشجویان بوده و در دوره قاجار ساخته شده است.
خانه بهنام :
اين ساختمان از اواخر دوره زنديه و زلزله ويرانگر سال 1193 هجري قمری به يادگار مانده است و تالار چليپايی بسيار زيبا با فضای مهتابی و نقاشی ها و تزئينات هنرمندانه آن مدعايی بر ابتکار هنرمندان آذربایجانی عصر زنديه ميباشد. مساحت كل ساختمان 1900 متر مربع و زيربناي آن در حدود 840 متر مربع ميباشد.
خانه گنجهای زاده :
اين ساختمان ها مشتمل بر دو بنا در دو ضلع شمالی و غربی به صورت متصل قرار دارند. ساختمان ضلع شمالی اواخر دوره قاجار و ساختمان ضلع غربی اوايل پهلوی اول ساخته شده است . مساحت تقريبی آنها 4142 متر مربع بوده و زيربنایی حدود 729 متر مربع می باشد. اين ساختمانها به تبعيت از سبك رايج دوره به صورت معماری برونگرا بنا شده و در تزئينات آن از آرایه های معماری نئوكلاسيك مانند سنتوری و سرستون كرنتين استفاده شده است.
خانه صدقیانی
قدیمی ترین خانه در ضلع شرقي مجموعه به صورت متصل و با معماری بسیار زیبا وحوض خانه وحیاط مرکزی ونماهای شاخص با مساحت تقريبي 6000 متر مربع و زيربنای حدود 2000 مترمربع ميباشد. عمارت شمالی مجموعه صدقیانی بنایی ایوان دار و رفیع با تالار و ارسی های زیبا بوده و حوضی مرمرین، یکپارچه ونفیس در زیر زمین آن به صورت سالم باقی مانده است.
ربع آموزشی و پژوهشی معماری
شامل 14 عضو اصلی وابسته است. این ربع شامل رشته های کارشناسی معماری ، کارشناسی ارشد معماری اسلامی و دکتری معماری اسلامی میباشد. محورها و حوزه های پژوهشی در این ربع شامل نقد و نظریه پردازی در معماری و معماری اسلامی ،روشها و رویه ها در طراحی معماری ، فرهنگ و معماری زیبازشناسی در معماری و منظر ، روان شناسی و رفتارشناسی محیطی (مسکن فضاهای باز اموزشی درمانی) ، باغ ، منظر و فضای شهری ، خلاقیت و کاربرد علوم شناختی در معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی و .... میباشد.
ربع آموزشی و پژوهشی شهرسازی
جمعا شامل 10 عضو اصلی و وابسته میباشد. این ربع شامل رشته های کارشناسی شهرسازی ، کارشناسی ارشد طراحی شهری و دکتری شهرسازی اسلامی میباشد. محورها حوزه های پژوهشی شامل پایداری فرهنگی اجتماعی در شهرسازی ، ارزیابی منظر شهری و طبیعی ، چالش های معاصر محط های شهری ، فضای عمومی ، زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی ، نهاد وقف در شهرسازی اسلامی ،پدیدارشناسی و نشانه شناسی در فضاها و مکان های شهری ، باز طراحی و باز زنده سازی بافتهای فرسوده طراحی پیاده مدار و فضاهای شهری و اثرات توسعه شهر بر محیط زیست و.... می باشد.
ربع آموزشی و پژوهشی فناوری معماری
شامل 5 عضو اصلی و وابسته بوده و رشته های کارشناسی ارشد معماری دیجیتال، استحکام بخشی بناهای تاریخی، معماری و انرژی را شامل میباشد. محورها و حوزه های پژوهشی در این دپارتمان شامل معماری حرکتی و سازه های متحرک ، سیستم نوین سازه ای با تاکید بر سازه های خاص (سازه های فضا کار) ، مدولارسازی و سیستم های نوین پیش ساخته ، معماری بیومتیک / بیونیک در معماری ، آکوستیک در بناهای سنتی و نو ، نور و صوت در معماری و شهرسازی ، کاهش اثرات زیست محیطی در معماری / معماری زیرو کربن ، طراحی بهینه انرژی در ساختمان ، ممیزه انرژی در ساختمان های معاصر تاریخی در حال طراحی ، معماری الگوریتمیک با تاکید بر مفاهیم نوین و مقاوم سازی سازه های تاریخی و معاصر، مرمت اثار تاریخی و با ارزش ، مستند سازی معماری و سازه های سنتی و ... می باشد.
دانشجویان زندگی جدید را در این دانشگاه شروع می کنند . دانشجویانی که از شهرهای اطراف میایند در خوابگاه های خودگردان معرفی شده از طرف دانشگاه اسکان می یابند و یا خود اقدام به تهیه محل سکونت خود می پردازند .